Του Δημήτρη Λακαφώση Αντιστρατήγου ε.α.

Τα προ της συμφωνίας:

- Έχει συμφωνηθεί μείωση του αφορολογήτου ποσού από το 2019 και μείωση των συντάξεων από το 2020. Εάν, όμως, το πρωτογενές πλεόνασμα το 2018 έναι 2.5% και όχι 3.5%, όπως συμφωνήθηκε, τότε και η μείωση των συντάξεων ισχύει από το 2019.

- Μειώνεται το αφορολόγητο ποσό σε €5.600 και η φορολόγηση από 22 % σε 20%. Η φορολόγηση των επιχειρήσεων μειώνεται από 29% στο 26%, αλλά και το ΕΝΦΙΑ στο €250δις έναντι της εταιρικής απαίτησης των €800.

- Το ΔΝΤ απαισιοδοξεί ότι η ελληνική οικονομία μπορεί να αναπτύσσεται με ρυθμό υψηλότερο του 1% το χρόνο μέχρι το 2060 και ότι μπορεί να επιτυγχάνει ετησίως πρωτογενή πλεονάσματα υψηλότερα του 1,5% του ΑΕΠ.

- Δεν υπάρχει προηγούμενο χώρας, που δεν εξάγει πετρέλαιο, και να έχει πρωτογενές πλεόνασμα 3.5% για πολλά χρόνια. Είτε αυτό επιτυγχάνεται ή όχι, έχει ως αποτέλεσμα τη μεγάλη ύφεση.

Η συμφωνία της αξιολόγησης

Στις 15 Ιουνίου 2017, κλείνει η 2η αξιολόγηση του 3ου προγράμματος με χορήση μεγάλης επόμενης δόσης € 8,5 δις( 7,9 δισ για πληρωμή ΕΚΤ και ΔΝΤ και το υπόλοιπο για αποπληρωμή ληξιπροθέσμων δανείων ιδιωτικού τομέα) και αργότερα η συζήτηση ελάφρυνσης του χρέους και η συμμετοχή στην ποσοτική χαλάρωση της ΕΚΤ μεταφέρεται για το μέλλον.

Το ΔΝΤ συμμετέχει, επί της αρχής, με $2 δις. όμως μόνο με βιώσιμο χρέος . Η απόφαση του ΔΝΤ λαμβάνεται μέχρι τις 27 Ιουλίου 2017, προκειμένου να εξειδικευθούν τα μέτρα για την ελάφρυνση του χρέους και το ΔΝΤ να κάνει συγχρόνως την ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους, που επηρεάσει την ΕΚΤ για τη συμμετοχή της Ελλάδας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης (QE).

Τα εθνικά Κοινοβούλια εγκρίνουν την εκταμίευση της δόσης ώστε να μη βρεθεί η χώρα με μία πιθανή χρεοκοπία στα μέσα Ιουλίου2017, που λήγει η πληρωμή περίπου €7 δισ. προς την ΕΚΤ.

Ο επιτευχθείς συμβιβασμός περιλαμβάνει, μετά τη λήξη του προγράμματος το 2018. και :

- Επέκταση των ωριμάνσεων του δανείου του EFSF από 0-15 έτη.

- Πρωτογενές πλεόνασμα 3,5%, μετά τη λήξη του προγράμματος, μέχρι το 2022 και από εκεί και μέχρι το 2060 με 2%.

- Επιστροφή των κερδών από τα ομόλογα που έχει η ΕΚΤ και οι κεντρικές τράπεζες

- Ενσωμάτωση της γαλλικής πρότασης: όσο μεγαλώνει η ανάπτυξη τόσο μικρότερη να είναι η ελάφρυνση του χρέους.

Μετά την ανάλυση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους εφαρμοζεται μηχανισμός προσαρμογής μεσοπρόθεσμων μέτρων ελάφρυνσης του χρέους,

Το Eurogroup δεσμεύεται να παράσχει στήριξη στην επιστροφή της Ελλάδας στις αγορές. Η Ελλάδα αναλαμβάνει να δημιουργήσει Αναπτυξιακή Τράπεζα και ας ελπίζουμε να μην έχει την τύχη της ΕΤΒΑ. 

Συμπερασματικά, η ελληνική οικονομία, με τις παραγωγικές υστερήσεις που την συνοδεύουν μέχρι τώρα, δεν μπορεί να επιτύχει πολύ υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και να ανακάμψει χωρίς ρύθμιση του χρέους, Δεν μπορεί να επιτυγχάνονται σε συνθήκες περιορισμένης ανάπτυξης υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα κάθε χρόνο, για να στηρίζουν την απρόσκοπτη εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους. Απαιτούνται αποτελεσματικές παραγωγικές και αναπτυξιακές διαδικασίες και διοικητικές μεταρυθμίσεις ώστε να μην προκύψει το ίδιο παλαιό σύστημα που οδήγησε στο χείλος της χρεωκοπίας.

Προβλέψεις: το δημόσιο ελληνικό χρέος €318.6δις το 2017, ανάπτυξη ΑΕΠ 2.1% το 2017 και 2.5% το 2018, ανεργία 22,8% το 2017 και 21,6% το 2018, πληθωρισμός 1.2% το 2017 και 1.1 % το 2018.