Επιμέλεια και Φωτογραφίες: Έφεδρος Λοχίας ΤΘ Ιωάννης Τερνιώτης

Το υποβρύχιο ΠΡΩΤΕΥΣ» στο «Πάρκο Ναυτικής Παραδόσεως», στο Τροκαντερό του Φαλήρου.

Την 1η Φεβρουαρίου 2025, πραγματοποιήθηκε η μεταφορά, από το Ναύσταθμο Σαλαμίνας στο «Πάρκο Ναυτικής Παραδόσεως», στο Τροκαντερό, του Παλαιού Φαλήρου, του μουσειακού υποβρυχίου, «ΠΡΩΤΕΥΣ» (S-113). Το υποβρύχιο «ΠΡΩΤΕΥΣ» τύπου 209, ναυπηγήθηκε το 1972 στην Γερμανία, ήταν από τα πρώτα υποβρύχια του τύπου που παρελήφθησαν από το Πολεμικό Ναυτικό και υπηρέτησε επί 50 χρόνια, μέχρι τον παροπλισμό του, το 2022. Τοποθετήθηκε σε ειδικές βάσεις στο Πάρκο απέναντι από το θωρηκτό «ΑΒΕΡΩΦ».

Θερμά συγχαρητήρια για την διάσωση από τη καταστροφή και τη πιθανή εκποίηση, σαν scrap, του υποβρυχίου, στην εταιρεία Α.Μ.Κ.Ε «ΚΥΚΛΩΨ», με δωρεά της οποίας, αναλήφθηκε η αποκατάστασή του. Με έξοδα της, σύμφωνα με πληροφορίες, διαμορφώθηκε ο χώρος και θα πραγματοποιηθούν οι εργασίες μετατροπής του, σε υποβρύχιο – μουσείο, με ανάλογες εισόδους πρόσβασης στο εσωτερικό του για το ευρύ κοινό !!! Πολλά συγχαρητήρια στο ΓΕΝ και στα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού για τις ενέργειές τους και την αξιοποίηση της προσφοράς της δωρήτριας εταιρείας !!!

Παρακολουθώντας από κοντά την διαδικασία μεταφοράς και τοποθέτησης του «ΠΡΩΤΕΥΣ» στο «Πάρκο Ναυτικής Παραδόσεως», έκανα μια σύγκριση του αίσιου αποτελέσματος, με τις προσπάθειες που καταβάλουμε ως Σύνδεσμος Αποστράτων Αξιωματικών Ιππικού – Τεθωρακισμένων, εδώ και δυόμιση χρόνια, για την αποκατάσταση του ιστορικού κειμηλίου του Όπλου μας, του μοναδικού σωζόμενου μουσειακού άρματος «ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ».

Ο δικός μας ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ» παραμένει από το 2022 στο 301 Εργοστάσιο Βάσεως, στους Αγίους Αναργύρους Αττικής, σε αναμονή αποφάσεων για την αποκατάστασή του … Ας ελπίσουμε ότι θα δούμε, κάποτε, το άρμα αποκατεστημένο (και γιατί όχι και κινούμενο !!!). Οι ελλείψεις του «ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ» είναι μεγάλες. Λείπουν οι αυθεντικές ολομεταλλικές ερπύστριες, οι κινητήριοι τροχοί, το κάλυμμα διαμερίσματος κινητήρα, η οπισθία πλάκα θωράκισης, ο κινητήρας, το κιβώτιο ταχυτήτων, οι δεξαμενές καυσίμων, οι άξονες μετάδοσης κίνησης, εξαρτήματα, μηχανισμοί, παρελκόμενα και πολλά άλλα…

Λύσεις υπάρχουν, κάποιες από τις οποίες δεν έχουν οικονομικό κόστος και τις προτείναμε κατά καιρούς στους αρμοδίους. Η συνολική αποκατάσταση στοιχίζει λίγες δεκάδες χιλιάδες ευρώ … Η διερεύνηση μέσω μίας εξειδικευμένης βρετανικής εταιρείας, για την προμήθεια αυθεντικών ανταλλακατικών, μηχανισμών και εξαρτημάτων που λείπουν από το άρμα, είναι σε εξέλιξη …. Παραμένουμε και περιμένουμε, σε αναμονή «γενναίων» αποφάσεων …

Ας αφήσουμε τις επισυναπτόμενες φωτογραφίες να μιλήσουν και να επιτρέψουν τις συγκρίσεις…

Το υποβρύχιο μεταφέρθηκε στο Τροκαντερό, με πλωτή δεξαμενή.
Ο ειδικός πολυτροχοφόρος φορέας που χρησιμοποιήθηκε για την μεταφορά του υποβρυχίου στην τελική του θέση.
Οι κινητήριοι τροχοί των ερπυστριών, όπως και οι εμπρόσθιοι τροχοί που είχαν, παλαιότερα, τοποθετηθεί στο «ΚΕΝΤΑΥΡΟ», προέρχονται από ΤΟΜΠ Μ113.
Από το διαμέρισμα του κινητήρα του άρματος λείπουν, από το 1974 που βρέθηκε θαμμένο, τα πάντα: Κινητήρας, κιβώτιο ταχυτήτων, συγκροτήματα ψύξεως, σωληνώσεις δεξαμενές καυσίμου – λιπαντικών, άξονες κλπ.
Ότι απέμεινε από την κάλαθο του πύργου του άρματος.
Η κατάσταση στο εσωτερικό του πύργου. Στα δεξιά διακρίνεται το κλείστρο του πυροβόλου 6 λιβρών, ενώ η κάλαθος του πύργου έχει αφαιρεθεί λόγω σήψης.
Τα συγκροτήματα πέδης των ερπυστριών και πηδαλιουχίας του «ΚΕΝΤΑΥΡΟΥ».
Post Visitors:126